Met MS Noordster op weg van Lauwersoog naar het waddeneiland Rottumeroog

LAUWERSOOG-ROTTUMEROOG, 8 augustus 2017 - Onder zomerse weersomstandigheden nam ik maandag 7 augustus 2017 deel aan de 'Expeditie Rottumeroog 2017'. Een bijzondere excursie die was georganiseerd en werd begeleid door Staatsbosbeheer.

Via de ladder verlaten we het schip en beginnen we aan de half uur durende wandeling naar de eerste duinen van Rottumeroog

Om 10:15 uur vertrokken we met zo'n 30 deelnemers vanuit Lauwersoog met de ms Noordster met Louis de Jonge als schipper en gastheer. Na drie uur varen kwamen aan bij de zuidkant van het Waddeneiland Rottumeroog. Hoewel, we gingen voor anker op een flinke afstand van het meest oostelijk gelegen Waddeneiland, vlak bij de Duitse grens. Pas nadat het water voldoende was gezakt konden we met de ladder van boord. Door kuit- tot kniediep water (afhankelijk van de lengte van de deelnemer) waadden we een stukje naar de uitgestrekte drooggevallen zandplaat rond het eiland.

Boswachter Emo Klunder (in oranje shirt) geeft uitleg op Rottumeroog

Na ruim een half uur lopen kwamen we aan bij de eerste duinen en de daarachter gelegen huisvesting van de vogelwachters. Vrijwillig boswachter Emo Klunder verzorgde de excursie over het eiland en vertelde over de vogels, insecten en planten, die we tegenkwamen. Tijdens de rustpauze, halverwege de wandeling, kregen we gelegenheid om rond te kijken en rustig te fotograferen. Andere deelnemers benutten deze periode om even bij te komen van de toch wel wat pittige wandeling door het mulle strand- en duinzand.

Zeewinde

We vervolgden de natuurexcursie door de uitgestrekte kwelder met volop blauw bloeiende lamsoor. Tal van vlinders fladderden rond de bloemenzee. Emo attendeerde ons op bijzondere en zeldzame plantensoorten, zoals de zeewinde.

Als gevolg van het heldere weer waren flats op het Duitse Waddeneiland Borkum en de windmolens en industrieën in de Groningse Eemshaven goed te zien. Vormen van horizonvervuiling die hopelijk beperkt blijven tot deze twee locaties.

Vanaf 18:15 uur liepen we rustig terug naar de ms Noordster, die in de verte op ons lag te wachten. Het werd opnieuw een wandeling van een half uur. Het wat mulle slibzand maakte het lopen opnieuw vrij pittig. Onderweg zagen we fraaie vormen en structuren in het zand. De laatste beklommen om 19:00 uur de wachtende ladder van het schip.

Eenmaal aan boord was het wachten op de opkomende vloed. Langzaam maar zeker begon het water te stijgen. Na een uur waren de meeste zandplaten weer overstroomd en stond er voldoende water om weg te varen.

Om 20:30 uur kwamen de camera's weer in actie. Nu voor het fotograferen van de vele zeehonden  die op een nog niet overstroomde zandbank lagen. Het was een spectacullair gezicht, ruim 100 zeehonden met daarachter tientallen aalscholvers die hun verenpak in de wind lieten drogen.

Even verderop kwamen we weer stil te liggen. We moesten bij een reeds ondergelopen zandplaat wachten tot het water zover gestegen was dat we er overheen konden varen. Geduld is dan een schone zaak. De verwachte aankomsttijd van 23:15 uur in Lauwersoog zou hierdoor met zo'n drie kwartier uitlopen.

Eenmaal weer aan het varen konden we genieten van een mooie zonsondergang, de invallende duisternis en de volle maan. Af en toe was een vallende ster zichtbaar. Op GPS, radar en met behulp van een felle schijnwerper voeren we in het donker naar haven in Lauwersoog. Tegen middernacht legden we daar aan. Moe, maar voldaan verlieten we het schip. Het was een zeer geslaagde dag met uitzonderlijk mooi weer.